چراغ سبز به چربی قهوه ای

 29 مارس2017- از زمان این کشف در سال 2009 که چربی قهوه ای می تواند در انسان فعال شود، محققان در سراسر جهان برای رمز گشایی از روشهایی برای فعال نمودن این نوع چربی کار کرده اند. حال، دانشمندان مرکز دیابتJoslin  یک مسیر جدید را برای راه انداختن این سوئیچ شناسایی نمودند.

تولید این ماده بوسیله ی سرما، مقدار کمی چربیهای قهوه ای پراکنده در سراسر بدن شما را فعال کرده و موجب می گردد که برای گرم نگه داشتن بدن شما کالری بسوزانند. این ماده همچنین می تواند به کاهش مقاومت به انسولین و دیگر شرایط دخیل در دیابت نوع 2 و چاقی کمک کند.

محققان نشان دادند که یک ماده ی شبه چربی به نام 12,13-diHOME که در گردش خون وجود دارد سیگنال هایی به سلول های چربی قهوه ای در موش می دهد که سبب می شود سوختن سایر چربی ها را آغاز کنند.

 Matthew Lynes محقق فوق دکترا در موسسه ی جاسلین و نویسنده ارشد یک مقاله نتایج این تحقیق را در مجله Nature Medicine توضیح داده است. محققان در یک آزمایش، به موش های چاق مقادیر کمی از مولکولی دادند که سبب کاهش سطح تری گلیسیرید در خون آنها می گردید - تری گلیسیریدها نوعی از چربیها هستند که می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را در انسان افزایش دهند.

پرفسور Yu-Hua Tseng، مدیر این تحقیق در موسسه ی جاسلین و نویسنده ارشد این مقاله می گوید: اگر چه تیم ما نتوانسته است نشان دهد که 12,13-diHOME باعث فعال شدن چربی قهوه ای در انسان نیز می گردد، اما این چربی می تواند به پژوهشها با عملکرد خود به عنوان یک بیومارکر برای این فرایند کمک کند، امروزه محققان فعال در این زمینه، برای تشخیص فعالیت چربی قهوه ای به داوطلبان مقدار کمی گلوکز رادیواکتیو تزریق کرده و آن را از طریق توموگرافی تابش پوزیترون (PET) دنبال می کنند، که البته این یک روش مشکل و گران قیمت است.

Lynes می گوید: تنها در دهه گذشته بود که زیست شناسان متوجه شدند چربیها می توانند به عنوان مولکولهای سیگنالینگ عمل می کنند و این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که به بررسی چگونگی تاثیر احتمالی یک ماده ی شبه چربی در فعال نمودن چربی قهوه ای کمک کرده است.

محققان با گروهی از نه نفر داوطلب سالم این تحقیق را آغاز کردند، محققان از افراد شرکت کننده ابتدا در دمای طبیعی اتاق و سپس در دمای سردی که برای فعال نمودن چربیهای قهوه ای لازم است نمونه های خونی تهیه کردند. بررسی نمونه های خون این افراد نشان داد که مقدار 12,13-diHOME به طور قابل توجهی در میان تمام داوطلبان در محیط سرد افزایش می یابد.

Lynes می گوید: پس از شناسایی این چربی در گروه انسانی، ما آن را برای درمان موشها مورد استفاده قرار دادیم، نتایج نشان داد که این ماده در واقع می تواند جذب سوخت(سایر چربیها) توسط چربی قهوه ای را فعال کند و عملکرد چربیهای قهوه ای را بهبود بخشد.

در آزمایشات دیگر بر روی موشها، تیم جاسلین همچنین نشان داد که 12,13-diHOME در گردش خون حیواناتی که در معرض سرما قرار گرفته اند، افزایش می یابد. موشهای تحت درمان با 12,13-diHOME قادر به  تحمل بهتر سرما بودند. آزمایشات بعدی نشان داد که این چربی توسط سلول های چربی قهوه ای با قرار گرفتن در معرض هوای سرد، تولید شده است.

علاوه بر این، با دانستن این که فعالیت های چربی قهوه ای در انسان با افزایش چاقی، کاهش می یابد، تیم جاسلین میزان 12,13-diHOMEرا در خون 55 نفر با طیف گسترده ای از سن و وزن بدنی اندازه گیری نمودند. دانشمندان یک ارتباط منفی بین 12,13-diHOMEبا اندازه ی شاخص توده بدنی، مقاومت به انسولین، تری گلیسیرید موجود در گردش خون و آنزیم های کبدی موجود در خون که به بیماری کبد چرب مرتبط هستند، یافتند.

محققان هم اکنون، در حال جمع آوری اطلاعات بیشتری در مورد مکانیسم های مولکولی که توسط آن 12،13-diHOME ممکن است بر فعال سازی چربی قهوه ای تاثیر گذارد، هستند. اگر این چربی واقعا در فعال نمودن چربی قهوه ای در انسان نقش داشته باشد، ممکن است یک مسیر جدید به سوی درمان این بیماریها ارائه دهد و این مسیر توجه محققان را بطور خاص به خود جذب خواهد کرد زیرا این ماده به طور طبیعی در بدن ما تولید می شود.

دکتر Tseng می گوید: ما می خواهیم تحقیقات خود را در موسسه ی جاسلین، از آزمایشگاه به  سطح بالینی برسانیم.

منبع و سایت خبر:

Nature Medicine, 2017; DOI: 10.1038/nm.4297

www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170329122623.htm